loading
انگشت ماشه ای و آتل مخصوص آن
انگشت ماشه ای و آتل مخصوص آن

انگشت ماشه ای و درمان غیر جراحی آن

انگشت ماشه‌ای یک بیماری دردناک است که باعث میشود انگشت ها یا انگشت شست، هنگام خم شدن بگیرد با قفل شود. اگر در انگشت شست این اتفاق بیوفتد به آن انگشت ماشه ای میگویند. یک نقطه ی ماشه ای نقطه بسیار حساسی که داخل باند های سفت ماهیچه ایست که با فشار یا انقباض عضلانی دردناک میشود و معمولا با الگوی درد ارجاعی شانه واکنش نشان میدهد. نقاط ماشه ای میتوانند در جاهای مختلفی در ماهیچه های عضلانی باسن انگشت گردن شانه و غیره باشد در واقع تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای در جاهایی حضور دارند که عصب ها به فیبرهای ماهیچه ای متصل است.

تاندون معمولاً به راحتی و از طریق بافتی که آن را می‎‌پوشاند (که به آن غلاف یا پوشش می‌گویند) حرکت می‌کند و این به خاطر وجود یک غشا روان‌کننده در اطراف مفصل است که به آن سینوویوم می‌گویند. گاهی اوقات ممکن است تاندون ملتهب و متورم شود. وقتی این اتفاق افتاد، خم انگشت یا شست می‌تواند تاندون ملتهب را از غلاف یا پوشش باریکش بیرون بکشد و این باعث ورود یک ضربه محکم و ناگهانی به تاندون می‌شود.

چه دلایلی باعث ایجاد بیماری انگشت ماشه‌ای می‌شود؟

انگشت ماشه‌ای می‌تواند از تکرار یک حرکت یا استفاده قوی از انگشت یا شست ناشی شود. آرتریت روماتوئید، نقرس و دیابت نیز می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. همچنین گرفتن چیزی مانند یک ابزار قوی با یک بست و دستگیره محکم برای یک مدت زمان طولانی، می‌تواند باعث ایجاد انگشت ماشه‌ای شود.

کلینیک ارتوپدی فنی آتل خدمات درمان غیر جراحی انگشت ماشه ای را به مراجعان خود ارائه می دهد.

چه کسانی به انگشت ماشه‌ای مبتلا می‌شوند؟

کشاورزان، کارگران صنعتی و نوازندگان اغلب به بیماری انگشت ماشه‌ای مبتلا می‌شوند زیرا آن‌ها انگشت و شست خود را خیلی زیاد حرکت می‌دهند. حتی افراد سیگاری می‌توانند با استفاده مکرر از فندک مبتلا به شست ماشه‌ای شوند. انگشت ماشه‌ای در زنان نسبت به مردان بیشتر شایع است و اغلب در افراد با سن 40 تا 60 سال اتفاق می‌افتد.

علائم انگشت ماشه‌ای چیست؟

یکی از اولین علائم انگشت ماشه‌ای وجود درد در پایین انگشت یا شست است. شایع‌ترین نشانه‌ی آن ایجاد یک فشار و ضربه دردناک در هنگامی است که انگشت خم و راست می‌شود.

در برخی موارد انگشت یا شست در موقعیت خم یا راست قفل می‌شود و شرایط بدتر می‌شود. در این صورت انگشت باید با کمک دست دیگر به آرامی صاف شود.

تشخیص و درمان انگشت ماشه ای

انگشت ماشه‌ای را با انجام یک معاینه فیزیکی از دست و انگشتان تشخیص می دهند. در برخی موارد ممکن است انگشت متورم شود و یک برآمدگی روی مفصل در کف دست وجود داشته باشد. همچنین ممکن است انگشت در حالت خم‌شده قفل شود و یا سفت و دردناک باشد. هیچ‌گونه اشعه ایکس یا تست آزمایشگاهی برای تشخیص انگشت ماشه‌ای استفاده نمی‌شود.

روش درمان انگشت ماشه‌ای بستگی به شدت و مدت استمرار آن دارد و متفاوت است.

استراحت:به مدت حداقل سه تا چهار هفته از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به گرفتن با انگشت یا چنگ زدن با انگشت دارند و یا استفاده طولانی مدت از ماشین‌آلات دستی که دارای ارتعاش زیادی هستند، اجتناب شود.

سرد یا گرم کردن: برخی افراد با استفاده از یخ روی کف دست خود به مدت چند بار در روز، بهبود قابل‌توجهی را احساس می‌کنند. برخی دیگر با استفاده از کمپرس آب گرم به خصوص در اول صبح، بهبود انگشتان خود را مشاهده کرده‌اند.

آتل بستن:ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در شب انگشت خود را آتل ببندید تا انگشت را در یک موقعیت خاص برای یک مدت طولانی نگه دارد. این کار به مدت 6 هفته توصیه می‌شود. آتل به استراحت تاندون کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از پیچ خوردگی انگشتان در هنگام خواب کمک می‌کند. پیچ خوردگی انگشت در هنگام خواب باعث می‌شود که وقتی از خواب بیدار شدید حرکت دادن انگشتان دردناک باشد.

تمرینات کششی:ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند ورزش‌های ملایم انجام دهید تا به حفظ تحرک انگشتان خود کمک کنید.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.