loading
زانوی پرانتزی و ارتز مناسب
زانوی پرانتزی و ارتز مناسب

زانوی پرانتزی و درمان غیر جراحی آن

این روز ها عارضه های مفصلی مانند زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، کف پای صاف و … بین مردم شایع است. بیماری زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی هر دوی این عارضه با انحرافی در زانو همراه است که در این عارضه به دلیل تخریب کندیل داخلی زانو سطح مفصل داخلی و در زانوی ضربدری به دلیل تخریب کندیل خارجی سطح مفصل خارجی تخریب می شوند هر دوی این عارضه در دراز مدت منجر به آرتروز یا ساییدگی مفصل شده که خیلی دردناک است. درمان غیر جراحی آن از ارزش بالایی

این بیماری‌ها موجب چرخش در مچ پا می شود و راستای طبیعی استخوان‌ها را در هم می ریزند که موجب کمر درد مچ درد زانو درد و … می شود. در اثر انحراف زانوی پرانتزی دو استخوان ران و ساق در قسمت داخلی به هم رسیده و طرف دیگر از هم فاصله می گیرد و در نتیجه کل وزن از قسمت داخلی تحمل می شود و به مرور زمان غضروف و منیسک که به عنوان بالشتک ضربه گیر زانو هستند تخریب می شوند. در ادامه ی این مقاله می توانید اطلاعات لازم راجع به این ناهنجاری را کسب کنید.

لازم به ذکر است کلینیک ارتوپدی فنی آتل عموما با استفاده از بریس ها و آتل های اختصاصی هر فرد، عارضه های حرکتی و مفصلی را در کودکان و بزرگسالان، بدون عمل های جراحی درمان و بهبود می بخشد.

شما می توانید نمونه ی درمان غیرجراحی زانوی پرانتزی در کلینیک ارتوپدی فنی آتل را از این لینک تماشا کنید.

نشانه های این عارضه:

از نشانه های این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد: زانو از یکدیگر فاصله می گیرد. استخوان درشت نی با پیچش داخلی همراه است. فرد مبتلا بر روی لبه خارجی پا به صورت اردکی راه می رود. این بیماری به علت های متفاوتی از قبیل وراثت، راه رفتن زودرس کودک و استفاده از پوشک های حجیم، نرمی استخوان، پوکی استخوان، آرتروز، آسیب به صفحات رشد، بد جوش خوردن شکستگی، فلج عضلانی، پارگی کپسول و رباط خارجی زانو، ضعف عضلانی و کوتاهی عضلات به وجود می آید.

فرد مبتلا با توجه به شدت ناهنجاری می تواند نشانه های زیر را داشته باشد یا می توان گفت موارد زیر عوارض ناشی از زانوی پرانتزی هستند: راه رفتن اردک وار ، چرخش ساق، ضعف عضلات ناحیه خارجی، مانند عضلات کشنده پهن نیام، دوسر رانی و نازک نئی، کوتاهی عضلات ناحیه داخلی، مانند عضلات نیمه غشایی و نیمه وتری، راست داخلی و درشت نئی قدامی، کشیدگی رباط ها و کپسول خارجی زانو ( نازک نئی- رانی) و مچ پا ( نازک نئی قاپی) و کوتاهی رباط ها و کپسول جانب داخلی زانو ( درشت نئی- رانی) و مچ پا (دلتوئید) کاهش ارتفاع پایین تنه، تغییر زاویه کشگک ها و تمایل آنها به داخل آرتروز زودرس درد و احساس خستگی زودرس، سائیدگی بیش از حد کناره خارجی کفش.

علل ایجاد کننده زانوی پرانتزی:

  • وزن زیاد : فشار بر روی استخوان ها هم در بچه ها و در بزرگسالان عامل زانوی پرانتزی و ضربدری است.
  • زمینه ارثی: افرادی که زمینه استعداد ارثی در آنها وجود دارد.
  • بیماری روماتیسم« التهابی» عفونت مفاصل.Rheumatoid Arthritis راشیتیسم نرمی استخوان. رشدکندیل داخلی در وضعیت طبیعی کندیل داخلی نسبت به خارجی پائین تر است« که رشد کندیل به سمت بیرون منحرف می شود».
  • شکستگی.
  • در مورد بچه ها قنداق « پوشاک زیاد» در مرحله بعد زود راه افتادن آنها. فرو رفتگی در قسمت داخلی زانو که توأم با درد می باشد.
  • کشیدگی در قسمت خارجی زانو« کشـش». کشکـک به سمت داخل انحراف پیدا نموده و درد در قسمت قدامی زانو بروز می نماید
  • صافی کف پا اگر زاویه به ۹۰ درجه برسد.

توصیه ها و حرکات اصلاحی و درمانی

برای اصلاح این ناهنجاری،ضمن اجرای تمرینهای و حرکات اصلاحی باید توصیه های زیر مد نظر قرار گیرد:

  • در صورت وجود اضافه وزن بکوشید آن را کاهش دهید.
  • سعی کنید هنگام راه رفتن،دویدن و ایستادن،لبه ی داخلی پا فعالتر باشد(روی لبه داخلی پا فشار بیاورید)
  • تمرینهای اصلاحی باید به گونه ای طراحی شود که ضمن ایجاد جنبش پذیری و تحرک در مفصل زانو،موجب تقویت عضلات جانب داخلی پا و عضلات درون گرداننده ساق پا شود،مثل عضلات نیمه غشایی،نیمه وتری،خیاطه و پهن داخلی.همچنین تمرینهای دیگری باید انجام داد که باعث کشش و انعطاف عضلات جانب خارجی پا مثل عضله کشنده پهن نیام شود.

اصلاح زانوی پرانتزی ساختاری، عمدتا با استفاده به موقع از بریس در دوره های مناسب امکان پذیر می شود.اصلاح این نوع ناهنجاری نیاز به اصلاح ساختار اسکلتی دارد که فقط در موارد شدید توصیه به استفاده از جراحی برای اصلاح این وضعیت می شود. ما در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، به شما کمک می کنیم تا ناهنجاری هایی نظیر زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، کف پای صاف، انحراف ستون فقرات و … شما بدون نیاز به عمل جراحی و با استفاده از بریس های اختصاصی، درمان شوند.

درمان غیر جراحی زانوی پرانتزی با استفاده از آتل اصلاحی در کلینیک ارتوپدی فنی آتل

آیا راهی برای پیشگیری از زانوی پرانتزی وجود دارد؟

برای پیشگیری، راهی وجود ندارد اما ممکن است اقداماتی برای پیشگیری از بروز شرایط زمینه‌ای ایجاد کننده در بروز این اختلال وجود داشته باشد. این اقدامات شامل موارد زیر می شود:

  • شما می توانید با مصرف میزان کافی ویتامین D، از طریق رژیم غذایی و تماس با نور خورشید، از بروز بیماری ریکتز پیشگیری کنید.
  • در صورت مشاهده پرانتزی بودن زانو در کودک بعد از دو سالگی، حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کنید.

  • تشخیص اولیه و به موقع زانوی پرانتزی، به کنترل علائم این اختلال در سنین نوجوانی و بعد از آن کمک خواهد کرد.
  • پزشک ارتوپد با معاینه و شرح حال می‌تواند شدت زانوی پرانتزی، وجود بیماری زمینه‌‌ای و نیاز به درمان را تعیین کند. همه‌ی زانوهای پرانتزی نیاز به درمان ندارند اما مراجعه‌ی زودهنگام به پزشک ارتوپد برای تشخیص زودهنگام مواردی که نیازمند درمان هستند، لازم و ضروری است.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.