loading
خارپاشنه چیست و چگونه درمان می شود؟
خارپاشنه چیست و چگونه درمان می شود؟

خارپاشنه چیست؟

یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا، خارپاشنه است. که با درد و التهاب نوار بافتی‌ ضخیمی، موسوم به پلانتار فاسیا یا آرنگ یا رباط کف پا، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند. برای بهبود بیماری پاشنه درد باید به پزشک مراجعه کرد . بیماران دارای خارپاشنه عموماً از دردی خنجری و تیز رنج می‌برند که معمولاً صبح‌ها هنگام برداشتن نخستین گام‌ها و شروع راه رفتن بروز می‌یابد. درد خارپاشنه با گرم شدن پا کاهش می‌یابد؛ اما پس از ایستادن طولانی مدت یا تغییر حالت از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً عود می‌کند که باید برای درمان خارپاشنه پا اقدام نمود.

خارپاشنه براثر رسوب کلسیم در زیر پاشنه بوجودمی آید. باتوجه به عکس برداری توسط اشعه ایکس میزان برآمدگی این خار درحدود نیم اینچ میباشد. بدون مشاهده این بیرون زدگی در اشعه ایکس به این برآمدگی ، سندروم خارپاشنه گفته میشود. در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید باید هر چه سریعتر برای درمان خارپاشنه پا اقدام کنید. کلینیک ارتوپدی فنی آتل، خدمات مربوط به درمان این عارضه و دیگر عارضه هایی از این دست را به بهترین نحو و تخصصی ترین شیوه، به شما ارائه میکند.

علل بروز خارپاشنه:

همانطور که پیش تر گفتیم، خار پاشنه براثر رسوب کلسیم در زیر پاشنه بوجود می آید. این عارضه به خصوص در بین ورزشکاران و افرادی با تحرک زیاد و جنب و جوش بالا شایع است. معمولا این ناهنجاری، بر اثر فشار عضلات و تاندون‌ها، کشش عضلات کف پا و از بین رفتن غشای استخوان پاشنه ایجاد می شود. از علل بروز آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فشار زیاد بر پاشنه در زمان راه رفتن و فشار به رباط ها و عصب های نزدیک پاشنه
  • به دفعات پریدن یا دویدن بر روی سطوح سفت
  • استفاده از کفش ها و دمپایی های فرسوده و یا پوشیدن کفش های غیر استاندارد که قوس مناسب در کف ندارند
  • دیابت
  • چاقی و اضافه وزن
  • طولانی مدت ایستادن و فعالت های سنگین و طولانی

این عارضه چه علائمی از خود نشان می دهد؟

اکثرا عارضه ی خارپاشنه بدون علامت است. در مواردی ممکن است این عارضه با درد متناوب و طاقت فرسا همراه باشد که به خصوص هنگام راه رفتن یا دویدن بروز می کند. اکثرا افراد مبتلا، درد این عارضه را به فرو رفتن سوزن یا سیخ در کف پا تشبیه می کنند.

در بعضی افراد درد، هنگام اول صبح که بیدار می شوند و پایشان را زمین میگذارند بسیار شدید است و هرچه روز به اواسط خود می رسد، این درد کاهش یافته و به ذوق ذوقی متناوب تبدیل می شود.

در بعضی دیگر در طول روز دردی احساس نمی شود و هنگامی که به عصر و شب نزدیک می شوند درد هم شروع می شود. می توان گفت عموما درد شدید ناشی از این عارضه بعد از سکون و نشستن های طولانی مدت بروز میکند.

راه های درمان :

ابتدایی ترین راه درمان خار پاشنه استراحت و رسیدگی می باشد. اما اگر درد همچنان بعد از گذشت یک ماه ادامه داشت باید با یک متخصص ارتوپد جهت درمان مشورت کنید. جهت درمان بدون جراحی این عارضه، ضمن مراجعه به پزشک ارتوپد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تمرینات کششی پا
  • استفاده از کفش‌های استاندارد یا مخصوص
  • انجام فیزیوتراپی
  • استفاده ی پابندهای مخصوص شب
  • استفاده از پد های پاشنه
  • استفاده از کمپرس‌های سرد و بسته‌های یخ روزی یک بار و هر بار به‌مدت 15 دقیقه. کمپرس‌های سرد نسبت به کمپرس‌ گرم در این مواقع بهتر عمل‌ می‌کنند. کمپرس‌ گرم بیشتر برای دردهای مفاصل و عضلات کاربرد دارد.‌

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.