loading
کف پای صاف
کف پای صاف

کف پای صاف چیست؟

امروزه اکثر افراد به دنبال رفع نواقص و بیماری های خود با کمترین میزان هزینه و خطر هستند. یکی از شایع ترین مشکلات مفصلی بین افراد، صافی کف پا می باشد. کف پای صاف عارضه ایست که در آن بیماران فاقد قوس های استاندارد در کف پا هستند قوس های موجود در کف پا نیروهایی که از کف زمین به بدن اعمال میشود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمیدهد.

اما در افراد با کف پای صاف میزان زیاد این نیرو به دلیل فقدان قوس کف پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت میتواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن میشود. کلینیک ارتوپدی فنی آتل، همان جایی است که درمان بیماری های مفصلی شما در آنجا پیدا می شود. در ادامه ی مقاله، اطلاعات بیشتری را راجع به این عارضه ی شایع، می خوانید.

صاف بودن کف پا موجب وارد شدن فشار بسیار بیشتر از حد طبیعی به استخوان ها و عضلات پا میشود و در نتیجه بافت ها متورم میشوند.  این تورم و التهاب موجب خشکی و انقباض عضلات میشود و در نتیجه درد پا از قبل هم بیشتر خواهد شد. صافی کف پا همچنین میتواند باعث بروز زانوی ضربدری شود که این حالت فشار بسیار زیادی به قسمت داخلی زانو وارد میکند و در صورتی که برای رفع این مشکل اقدام نشود نهایتا منجر به آرتروز زانو میشود.

برای دیدن ویدئوی توضیح کف پای صاف توسط دکتر هادی خدایی کلیک کنید.

انواع کف پای صاف:

کف پای ما میتواند اطلاعات زیادی را در خصوص سلامت این عضو در اختبار پزشک قرار دهد و به نحوی شبیه اثر انگشت است . هرگامی که ما با پای سالم خود برمیداریم ابتدا پاشنه به زمین برخورد میکند و پا به سمت جلو خم میشود سپس به ارامی قوس کف پا صاف میشود ‌هنگامی که قسمت سینه ی پای خود را بالا می اوریم قوس کف پا نیز بالا میاید و با زمین برخورد نمیکند.

.برخی از مشکلاتی که در پا وجود دارند با توجه به نحوه چرخش پا از قسمت پاشنه تا انگشتان قابل مشاهده خواهد بود درصورتی که پا بیش از حد به سمت داخل خم شود این وضعیت میتواند باعث کشیدگی قوس کف پا و احساس درد در  قسمت داخلی زانو باشد.  و اگر پا بیش از حد به سمت بیرون خم شود مچ پا دچار کشیدگی و شکستگی فشاری خواهد شد. کف پای صاف دو نوع دارد: 1.کف پای صاف خشک 2. کف پای صاف منعطف

خشک : بیمار چه پایش را زمین بگذارد چه نگذارد کف پایش قوس ندارد. کف پای صاف ساختاری در حالت بدون وزن .انداختن نیز کف پا صاف است

اما در نوع انعطاف پذیر زمانی که فرد پای خود را روی زمین میگذارد قوس کف پا از بین میرود. وقتی پایش را بلند میکند قوی پا در ان شکل میگیرد که این دسته جز بیماری محسوب نمیشوند. کف پای صاف عملکردی فقط در حالت وزن انداختن صاف میشود.

علل بروز :

  • داشتن استعداد ژنتیکی
  • مشکلات رشد استخوان ها در دوران جنینی
  • منعطف بودن بیش از حد بافت های همبند و رباط ها بر اثر ابتلا به بیماری هایی مانند سندروم هایپرموبیلیتی مفاصل
  • بیماری های عصبی و عضلانی مانند فلج مغزی
  • آسیب به بافت ها بر اثر بالا رفتن سن
  • چاقی صدمات فیزیکی روماتیسم
  • پوشیدن کفش نامناسب که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی نمیکند.

علایم :

  • درد کف پا مچ پا زانو لگن یا کمر
  • چرخش مچ پا به داخل که موجب بروز اسیب های میشود و قسمت داخلی کفش بیمار نیز همیشه زودتر فرسایش می یابد
  • ضعف خشکی بی حسی عضلات پا

در صورتی که رد پاها حالت طبیعی داشته باشد از قسمت پاشنه تا انگشتان پا و از قسمت لبه بیرونی به هم متصل هستند. این نوع پا نشان میدهد که وزن شما به طور یکسان توزیع و پاهای شما هنگام راه رفتن حالت طبیعی دارد.

رد پای مستطیلی اگر رد پای شما مستطیلی است و خبری از حالت مارپیچ نیست دچار این عارضه هستید. در اکثر افراد صافی کف پا باعث درد نمیشود. اما برخی دیگر دچار علایمی از قبیل زانو درد درد ساق پا درد و تورم مچ پا یا برامدگی ساق پا میشود. رد پای شکسته وضعیتی که فقط انگشتان و پاشنه پا مشخص است و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد زیرا قوس کف پا بسیار شدید است. این وضعیت باعث بروز درد در قسمت پنجه پا و قاعده انگشتان شکستگی فشاری برامدگی ساق پا و درد میشود. برخی از افراد به صورت مادرزادی قوس کف پای آنها شدید است و برخی دیگر زمانی که دچار این اختلال میشوند که مچ پای آنها ناپایدار میشود یا تاندون نازک نی آنها دچار پارگی میشود .

درمان :

۱. استراحت

۲. کفش طبی

۳. استفاده از بریس های مخصوص

۴. حرکات اصلاحی

5. جراحی :

جراحی یکی دیگر از روش های درمان است. این روش بیشتر برای آن دسته از افرادی انجام می‌ شود که مشکل جدی دارند. جراحی در مواردی که آسیب پا و درد خیلی شدید است انجام می گردد. توصیه می شود قبل از اقدام به جراحی، حتما راه های کم خطر و بدون درد مانند روش های قبل را انجام دهید. شاید بعد از آن نیازی به جراحی نباشد.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.