loading
انحراف ستون فقرات
انحراف ستون فقرات

علائم تغییر شکل ستون فقرات چیست؟

علائم انحراف ستون فقرات، بسته به نوع بدشکلی متفاوت است. آنها ممکن است به شکل زیر باشند:

  • درد. برای اسکولیوز، این درد ممکن است در قسمت فوقانی ستون فقرات و دنده ها ایجاد شود.
  • احساس عدم تعادل یا مشکل در راه رفتن یا ایستادن. هنگامی که ستون فقرات در راستای درستی قرار ندارد، بدن و سر نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند.
  • منحنی قابل مشاهده (خمیده). در کیفوز، به ویژه، انحنای بیرونی در قسمت بالایی پشت ممکن است قابل توجه باشد. در اسکولیوز، یک تیغه شانه یا لگن ممکن است بالاتر از دیگری به نظر برسد.
  • بدون علائم برای برخی از بیماران با ناهنجاری های خفیف، منحنی ها ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

هنگامی که این ناهنجاری‌های ستون فقرات منجر به درد می‌شوند یا بر توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارند، یا اگر باعث اختلال در عملکرد نخاع/ریشه‌های عصبی شوند، ممکن است نیاز به درمان (جراحی و یا غیرجراحی) باشد.

جهت تکمیل اطلاعات خود، میتوانید مقاله ی دیگری راجع به اسکولیوز در سایت آتل را از این لینک بخوانید.

ناهنجاری های ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص ناهنجاری ستون فقرات، یک متخصص معاینه فیزیکی انجام می دهد و دستور عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات را می دهد. در طول معاینه، پزشک معمولاً از بیمار می‌خواهد که در چند موقعیت مانند خم شدن به جلو حرکت کند تا ستون فقرات را در حین حرکت مشاهده کند. برای اینکه ببینیم آیا علت اصلی انحنا وجود دارد یا خیر، ممکن است تصویربرداری مانند تصویربرداری مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را به منظور تجزیه و تحلیل ساختار داخلی ستون فقرات و ناحیه اطراف آن توصیه کنیم.

در زیر نمونه هایی از عکس های فرد مبتلا به انحراف ستون فقرات در کلینیک ارتوپدی فنی آتل را می بینید.

آیا درمان ناهنجاری های ستون فقرات در کودکان، بزرگسالان و سالمندان متفاوت است؟

با کودکان و بزرگسالان متفاوت رفتار می شود. هنگام درمان کودکان مبتلا به ناهنجاری های ستون فقرات، درمان های غیر جراحی اغلب انتخاب می شوند. زیرا استخوان های کودکان هنوز در حال رشد هستند. برای مثال، یک بریس می‌تواند ستون فقرات در حال رشد کودک را به سمت راست هدایت کند. در بزرگسالان، درمان مشابه کمی کمتر مؤثر خواهد بود، زیرا ستون فقرات در موقعیت خود سفت و سخت است.

در افراد مسن، اگر پوکی استخوان علت اصلی این بدشکلی باشد، ممکن است آن را با کلسیم، درمان جایگزینی هورمون یا ورزش های تحمل وزن درمان کنیم. بریس یکی دیگر از گزینه های غیر جراحی برای بزرگسالان است. موقعیت ستون فقرات را تغییر نمی دهد، اما ممکن است فشار و درد را کاهش دهد. اگر پاها تحت تأثیر تغییر شکل ستون فقرات قرار گرفته باشند، ارتزها و کفش های طبی نیز می توانند به کاهش کمردرد کمک کنند.

چگونه اسکولیوز را با روش های غیر جراحی درمان می کنیم؟

بریسینگ یک درمان رایج برای موارد شدید اسکولیوز است. تقریباً همه انواع بریس های اسکولیوز برای بیمار سفارشی می شوند. در حالی که انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد، متخصصان می توانند نوع مناسب را برای بیمار توصیه کنند. برخی از آنها فقط برای بریس های شبانه طراحی شده اند، در حالی که سایر بریس های روز سفت تر هستند.

بهترین شیوه ی درمان غیر جراحی انحراف ستون فقرات را می توانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل بیابید.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.