loading
درمان غیرجراحی آرتروز مچ دست
درمان غیرجراحی آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست

افراد مبتلا به آرتروز مچ دست، دست درد، تورم و سفتی مچ دست دارند. آرتریت روماتوئید، آرتروز و آسیب های مچ دست می توانند باعث التهاب در مفصل مچ شوند. تزریقات استروئیدی، آتل مچ دست و داروهای ضد التهابی می توانند درد و تورم را کاهش دهند. به ندرت، افراد برای بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد نیاز به جراحی دارند.

آرتروز مچ دست باعث درد و التهاب در مفصل مچ دست می شود. بسیاری از استخوان های کوچک مچ دست شما را تشکیل می دهند که دست و ساعد شما را به هم متصل می کند. مفصل مچ به شما کمک می کند دست خود را خم کنید، صاف کنید و بچرخانید. آرتروز مچ دست باعث تورم و التهاب دردناک در این مفصل می شود.

در این مقاله از سایت کلینیک ارتوپدی فنی آتل، درباره ی آرتروز مچ دست و درمان غیرجراحی آن بیشتر می خوانید.

دلایل بروز آرتروز مچ دست

مفصل مچ دست بخشی از سیستم اسکلتی است. چندین استخوان به هم می رسند تا مفصل مچ دست را تشکیل دهند. غضروف (بافت همبند) در انتهای استخوان ها به آنها اجازه می دهد تا روی یکدیگر سر بخورند.

سن و برخی شرایط سلامتی می تواند این غضروف را از بین ببرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، استخوان به استخوان ساییده می شود و باعث تورم، درد و سفتی می شود. این آرتروز است.

انواع

  • استئوآرتریت: استئوآرتریت فرسودگی غضروف است. اغلب با افزایش سن ایجاد می شود. این معمولاً نتیجه سال‌ها ساییدگی مچ دست است. برخی از افراد دارای شرایطی به نام بیماری Kienbock هستند که خون رسانی به استخوان های مچ دست را قطع می کند. این غضروف را از بین می برد و منجر به آرتروز می شود.
  • آرتروز پس از ضربه: این نوع آرتروز پس از آسیبی مانند شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن (آسیب رباط) ایجاد می شود. آرتروز ممکن است سال ها پس از آسیب ایجاد شود، حتی اگر استخوان ها و رباط ها به درستی بهبود یابند.
  • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. اغلب در مفاصل کوچک مانند مچ دست شروع می شود. این عارضه معمولاً هر دو طرف بدن شما (هر دو مچ) را تحت تأثیر قرار می دهد. در این شکل، سیستم ایمنی به سلول های سالم از جمله غضروف حمله کرده و به آن آسیب می رساند.
  • آرتریت پسوریاتیک: پسوریازیس، یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی، باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته می شود. برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک در مچ دست و سایر مفاصل مبتلا می شوند.
  • نقرس: نقرس زمانی رخ می دهد که بدن شما اسید اوریک بیش از حد در خون داشته باشد. اسید اوریک یک ماده زائد است که هنگام هضم غذا ایجاد می شود. اسید اضافی باعث ایجاد کریستال های ریز و دردناک در مفاصل می شود. نقرس اغلب ابتدا انگشتان پا را درگیر می کند، اما می تواند مچ دست و سایر مفاصل کوچک را نیز درگیر کند.

علائم آرتروز دست

علائم بسته به علت متفاوت است. برای برخی افراد، علائم شدید است و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. برای دیگران، علائم خفیف هستند و ممکن است بیایند و بروند.

درد مچ دست یکی از اولین علائم آرتریت در مچ دست است. هنگامی که کف دست خود را می چرخانید یا سعی می کنید شیشه ها را باز کنید یا دستگیره های در را بچرخانید، درد ممکن است بدتر شود. شما همچنین ممکن است تجربه کنید:

کاهش دامنه حرکتی.

مفاصل قرمز،

گرم یا متورم.

سفتی که در صبح بدتر می شود و در طول روز بهبود می یابد.

ضعف مچ دست و دست.

تشخیص و درمان آرتروز مچ دست

پزشک ارتوپد شما یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی دامنه حرکتی شما و بررسی علائم التهاب انجام می دهد. برای تشخیص نوع آرتریت، ممکن است:

آزمایش خون برای بررسی التهاب که می تواند نشان دهنده روماتیسم مفصلی یا سایر مشکلات باشد.

اشعه ایکس برای بررسی تجزیه غضروف.

درمان آرتروز مچ دست به نوع آرتروز بستگی دارد. آنها عبارتند از:

کمپرس گرم و سرد متناوب.

بریس یا آتل.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) برای درمان آرتریت روماتوئید.

تمرینات دست (تأیید شده توسط فیزیوتراپیست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی).

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله کرم های ضد درد پوست.

استراحت (فعالیت هایی که درد مچ دست را تشدید می کنند محدود یا متوقف کنید).

تزریق استروئید

درمان غیرجراحی آرتروز مچ دست با بریس یا آتل

مچ بند یا آتل های مج دست یکی از لوازم پزشکی و ارتوپدی است که در زمان های آسیب دیدگی مچ دست یا حتی برای تکمیل درمان تجویز می شود. استفاده از این بریس ها موجب می شود تا دست در طول درمان ثابت نگه داشته شود تا روند درمان به خوبی طی شود.

درباره ی آتل های دست و نحوه ی در مان در این مقاله بخوانید.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.