loading
درمان غیرجراحی سندروم کوتاهی پا
درمان غیرجراحی سندروم کوتاهی پا

کوتاهی پا چیست و چگونه درمان می شود؟

بسیاری از افراد دارای اختلاف طول پا با شدت بیشتر یا کمتر هستند. اگر طول دو پا متفاوت باشد، معمولاً به این دلیل است که یک پا خیلی کوتاه است. این بحث وجود دارد که آیا کوتاهی پا باعث درد یا اختلالات اسکلتی عضلانی در دراز مدت می شودیا خیر. ارتباط مستقیم با کمردرد مشکوک است، اما افزایش خفیف بروز آرتریت زانو محتمل به نظر می رسد.

سندروم کوتاهی پا ممکن است در ابتدا از طریق معاینه بالینی بیمار، عکسبرداری با اشعه ایکس ستون فقرات یا سابقه سابلوکساسیون های مکرر قابل تشخیص باشد. اولین مرحله، معاینه دقیق برای تعیین میزان اختلاف طول پاها و تأثیر این اختلاف بر ستون فقرات و راه رفتن بیمار است. در مرحله بعد باید منبع نابرابری مشخص شود تا بتوان درمان صحیح را ارائه کرد. و در نهایت، درمان باید ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا به اندازه کافی مشکل را برطرف کرده است یا خیر.

انواع عارضه

نامتقارن بودن اندام ها که در قسمت پایینی بدن به صورت کوتاهی پا بیشتر دیده می شود، باعث بروز عارضه های دیگری در لگن، کمر، گردن و زانوها می شود.

برخی از کوتاهی پاهاریال دائمی یا آناتومیک است و برخی، عملکردی یا برگشت پذیر.

پای کوتاه آناتومیکی به دلیل تفاوت در طول و یا اندازه ساختارهای بین سر استخوان ران و زمین ایجاد می‌شود. گاهی اوقات پس از شکستگی یا جراحی مشاهده می شود، اما اغلب نتیجه رشد نامتقارن است.

پای کوتاه عملکردی به دلیل نا تراز بودن استخوان لگن و ستون فقرات یا کشیدگی مکرر عضلات ایجاد می شود.

علل بروز اختلاف طول پاها

  • مادرزادی بودن ( مانند کجی پا یا درست شکل نگرفتن مفصل ران)
  • علل اکتسابی ( مانند شکستگی استخوان های پا، آرتروز مفاصل و عفونت های استخوانی)
  • اختلالات در رشد ( مانند صافی کف یکی از پاها یا رشد نکردن یکی از استخوان های بلند)

درمان غیرجراحی کوتاهی پا

از آنجایی که جراحی قطعا عوارض ریسکی و بیشتری دارد، برای درمان کوتاهی پا توصیه نمی شود.با توجه به میزان اختلاف طول پاها، درمان های متفاوتی وجود دارد که بهترین راه، مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی و استفاده از کفش و کفی های طبی می باشد. کلینیک آتل، با معاینه و تشخیص نوع عارضه، کفش طبی یا کفی طبی شخصی خودتان را ساخته و ارائه می دهد. بیمار با استفاده ی درست و منظم و طی کردن طول درمان طبق تجویز و دستور پزشک، میتواند روند پیشرفت و بهبود خود را شاهد باشد.

درمان با کفی طبی

با استفاده از کفی طبی در سمتی که پا کوتاه تر است، می توان این اختلاف را جبران کرد. برای استفاده از این کفی ها، کارشناسان فنی ارتوپدی، پاهای شما را بررسی می کنند و سپس با اسکن پاها یک کفی سفارشی مناسب برای شما ساخته می شود. با استفاده از این کفی، اختلاف طول پاها جبران می شود. البته درمان کوتاهی پا با کفی طبی با استفاده ی مداوم از آن صورت می گیرد و نیاز به صبوری و استمرار دارد.

نتیجه

سندروم کوتاهی پا به وضعیتی گفته می شود که طول یکی از پاها از دیگری کوتاه تر است. در این وضعیت، بیمار حتما باید به مراکز ارتوپدی مراجعه و تحت معاینه قرار بگیرد. درمان ارتوپدی به وسیله ی مفش یا کفی طبی بهترین گزینه برای درمان غیر جراحی این عارضه می باشد. به این نکته توجه کنید که سهل انگاری در درمان این عارضه ممکن است پیامد های ناگواری در دیگر اندام ها از جمله کمر، گردن، لگن و زانوها داشته باشد.

همچنین میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.