loading
درمان گودی کمر بدون جراحی
درمان گودی کمر بدون جراحی

گودی کمر چیست؟

لوردوز انحنای طبیعی ناحیه تحتانی کمر (کمر) ستون فقرات است. با انحنای شدید، قسمت تحتانی ستون فقرات دارای انحنای عمیق خواهد شد که باعث می‌شود شکم (ناحیه معده) بیرون بیاید و لگن (نواحی باسن) به عقب و بالا خمیده شود. این انحنای شدید می تواند ناشی از وضعیت بد بدن، ژنتیک خانوادگی (از پدر یا مادر)، آسیب، بیماری های ستون فقرات یا جراحی ستون فقرات باشد.

ویدئوی نمونه ی رضایت از درمان غیرجراحی گودی کمر یکی از مراجعان کلینیک ارتوپدی فنی آنل را می توانید از این لینک مشاهده کنید.

انواع گودی کمر

درمان گودی کمر بدون جراحی

از انواع این عارضه می توان به 5 مورد اشاره کرد:

1. لوردوز پاسچرال

این اغلب به دلیل اضافه وزن و عدم آماده سازی عضلات در عضلات شکم و پشت است. وقتی فردی وزن زیادی را در قسمت جلویی (ناحیه معده) حمل می کند، کمر را به جلو می کشد. زمانی که عضلات شکم و کمر ضعیف هستند، نمی توانند ستون فقرات را حمایت کنند و کشش ناشی از وزنه باعث می شود ستون فقرات به سمت جلو خم شود.

2. گودی کمر مادرزادی/تروماتیک تروما

آسیب به حلقه های اتصال ستون فقرات (پارس) می تواند باعث شکستگی (شکستگی) آنها و ایجاد درد در قسمت پایین ستون فقرات شود. در کودکان این آسیب ها اغلب به دلیل آسیب های ورزشی رخ می دهد. این را می توان در کودکانی که با ماشین یا سقوط از مناطق مرتفع برخورد می کنند نیز مشاهده کرد.

همچنین ممکن است نقصی در نحوه رشد این پیوندها وجود داشته باشد که باعث بدشکل و ضعیف شدن آنها شود. با فعالیت‌های شدید و مکرر که بر این حلقه‌های ضعیف فشار مستمر وارد می‌کنند، می‌توانند اسپوندیلولیز (شکستگی در اتصال استخوان) ایجاد کنند.

به هر دلیلی که شکستگی رخ می دهد، برای بهبودی نیاز به استراحت و حرکت محدود دارد. در غیر این صورت، با گذشت زمان، مهره ها (بلوک های ستون فقرات) می توانند به سمت جلو بلغزند و اعصاب ستون فقرات را فشار دهند. این می تواند منجر به درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف و اختلال در عملکرد پاها شود.

3. هیپرلوردوزیس لامینکتومی پس از جراحی

لامینکتومی یک روش جراحی است که در آن بخش‌هایی از مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) برای دسترسی به نخاع یا ریشه‌های عصبی برداشته می‌شود. هنگامی که این کار در چندین سطح در ستون فقرات انجام می شود، می تواند باعث ناپایداری ستون فقرات شود و منحنی طبیعی را به موقعیت هایپرلوردوز (بیش از حد خمیده) افزایش دهد. این یک مشکل رایج در بزرگسالان نیست و به طور معمول در کودکان مبتلا به تومورهای نخاعی پس از جراحی برای برداشتن تومور رخ می دهد.

4. لوردوز عصبی عضلانی

این گروه شامل انواع زیادی از شرایط / اختلالات است که می تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات انحنای ستون فقرات شود. برای هر اختلال مختلف گزینه های درمانی متفاوتی وجود دارد.

5. لوردوز ثانویه در انقباض خم شدن هیپ

این یک گروه منحصر به فرد از بیماران است که دچار انقباض مفاصل لگن می‌شوند و باعث می‌شود ستون فقرات از تراز خارج شود. این انقباض می تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت، آسیب یا مشکلات عدم تعادل عضلانی ناشی از چندین اختلال مختلف باشد.

علل شایع گودی کمر

لوردوز می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برخی شرایط و عوامل می توانند خطر ابتلا به گودی کمر را افزایش دهند. این موارد شامل:

  • Spondylolisthesis

Spondylolisthesis یک بیماری ستون فقرات است که در آن یکی از مهره های پایینی به سمت جلو روی استخوان زیر می لغزد. معمولاً با درمان یا جراحی درمان می شود.

  • آکندروپلازی:

آکندروپلازی یکی از شایع ترین انواع کوتولگی است

  • پوکی استخوان:

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث از بین رفتن تراکم استخوان می شود و خطر شکستگی را افزایش می دهد.

  • استئوسارکوم:

استئوسارکوم یک سرطان استخوان است که به طور معمول در استخوان ساق پا نزدیک زانو، استخوان ران نزدیک زانو یا استخوان بالای بازو نزدیک شانه ایجاد می شود.

  • چاقی:

چاقی یک بیماری همه گیر در دنیاست که افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان قرار می دهد.

لوردوز چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً تمام چیزی که برای تأیید و نظارت بر بیماری که ممکن است لوردوز غیرطبیعی داشته باشد مورد نیاز است، عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات و معاینه بالینی است. بسته به علل منحنی غیرطبیعی، دوره متفاوتی برای درمان و پیگیری لازم خواهد بود.

گودی کمر چگونه درمان می شود؟

درمان گودی کمر بدون جراحی

اکثر بیماران مبتلا به هر نوع گودی کمر به جز در شدیدترین موارد به جراحی یا درمان نیاز ندارند. اغلب، بیماران با داروهایی خاص که در صورت نیاز برای ناراحتی های گاه به گاه کمر مصرف می شوند و مراجعه به کلینیک های ارتوپدی فنی و در صورت نیاز استفاده از کمربند های مخصوص و گذراندن طول درمان، درمان میشوند.

در گودی کمر با توجه به ضعف عضلات پارااسپاینال که موجب میشود مهره ها به سمت قدام متمایل شده و لردوز کمر افزایش پیدا کند معمولا این انحراف از مهره ی 12 شروع و به 15 ختم میشود. ارتز های متفاوتی برای کاهش لردوز و جلوگیری از متمایل شدن مهره ها به قدام طراحی میشود که حتما نیاز به قالب گیری داشته و منحصرا برای شخص بیمار طراحی میشود.

ارتز های انحصاری به صورت 3pp یا سه نقطه فشار یک پد به عنوان پد شکمی از سمت جلو به عقب فشار وارد میکند و باعث افزایش فشار و حفره شکمی میشود در سمت مقابل دو نقطه دیگر وجود دارد که از ابتدای شروع گودی و دیگری از انتهای گودی به سمت جلو نیرو وارد میکند. در این حالت موجب اوردن فشار اصلاحی به گودی کمر شده و موجب کاهش و اصلاح آن میشود نوع بریس تجویز شده بستگی به میزان زاویه گودی کمر دارد

تمریناتی که توسط فیزیوتراپی آموزش داده می شود اغلب برای سلامتی و انعطاف پذیری کمر بسیار مفید هستند. این تمرینات باید روزانه استفاده شوند و اغلب می توانند جایگزین نیاز به دارو شوند.

در بیماران با شدیدترین مشکلات، جراحی اغلب ضروری است.

شما می توانید مقاله های بیشتر راجع به انحراف ستون فقرات، کمر درد و دیسک کمر نیز در این سایت بخوانید.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.