loading
پروتز یا اعضای مصنوعی
پروتز یا اعضای مصنوعی

پروتز یا اعضای مصنوعی چیست؟

به یک وسیله ی مصنوعی که جایگزین یک قسمت از دست رفته ی بدن می شود؛ پروتز می گویند. اگر چه وسایل مصنوعی در قسمت های مختلفی از بدن به کار می روند ولی در ارتوپدی منظور از پروتز، بیشتر اندام مصنوعی است.

پروتز یا اعضای مصنوعی را در مواردی به کار می برند که قسمتی از اندام به علتی وجود ندارند. قسمتی از اندام ممکن است به صورت مادرزادی وجود نداشته باشد. یا قسمتی ممکن است در اثر آسیب های شدید از ضربه از بین برود. قسمتی ممکن است به علت بیماری مانند دیابت از بین برود. قطع یک اندام یا قسمتی از آن را آمپوتاسیون Amputation می گویند.

در جهان امروزه با پیشرفت علم دیگر بشر نگران نقص عضو نیست و افرادی که به هر علت عضوی از اعضای بدن خود را از دست دادند یا به طور مادرزادی عضوی را نداشته اند باید نا امیدی را کنار بگذارند و با واقعیت روبه رو شوند و به زودی راهی برای برگشت به زندگی هادی خود پیدا کنند. کلینیک ارتوپدی فنی آتل این خدمت را به بیماران عزیز خود ارائه می دهد.

ساخت پروتز یا اعضای مصنوعی در کلینیک ارتوپدی فنی آتل

پای مصنوعی

یکی از اعضای مصنوعی پر طرفدار وقتی قسمتی از پای بیمار یا تمام آن، غالبا به دلیل ابتلا به دیابت یا صدمه ی شدید قطع شود، پای مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

پای مصنوعی انواع گوناگون دارد. از وسیله ی مقدماتی که راه رفتن روی سطح صاف را امکان پذیر می سازد تا پای مصنوعی هوشمند که دویدن یا شرکت در فعالیت های ورزشی حرفه ای را ممکن می کند.

ساخت پروتز یا اعضای مصنوعی در کلینیک ارتوپدی فنی آتل

البته بهره گیری از فیزیوتراپی و کار درمانی نیز برای آموزش چگونگی انجام دادن وظایف روزمره در خانه یا محل کار ضروری خواهد بود. اگر چه زمان شروع فرایند استفاده از پروتز پای مصنوعی در بیماران مختلف متفاوت است، در کل این فرایند معمولا چند هفته پس از جراحی آغاز می شود. در طول هفته ی نخست پس از جراحی غالبا از محافظ اعضا استفاده می شود.

انواع پروتز یا اعضای مصنوعی

پروتز های اندام ممکن است

  • یک قسمتی باشد.
  • دو یا چند قسمتی باشد و بین قسمت های آن مفصل متحرک وجود داشته باشد.
  • چند قسمتی و با مفصل باشد و همراه موتوری باشد که با دستور فرد حرکت می کند.

بالاترین قسمت پروتز یا اعضای مصنوعی به شکل یک کاسه بوده و به آن سوکت می گویند و پایین ترین قسمت باقیمانده ی اندام یه به آن استامپ میگویند در آن فرو میرود تا به این ترتیب اندام مصنوعی به بدن متصل شود.

در سال های اخیر با استفاده از فیبر کربن که بسیار محکم و در عین حال سبک است و همچنین با پیشرفت دانش الکترونیک گام های بلندی در بهتر کردن اعضای مصنوعی برداشته شده است.

در اعضای مصنوعی که به اختیار بیمار و با موتور الکتریکی حرکت می کنند سنسور های الکتریکی را بر روی پوست عضلات استامپ می گذارند. با انقباض عضلات استامپ که با اختیار بیمار انجام می شود سنسور ها تحریک شده و با دستور سنسورها موتور های الکتریکی مربوطه به حرکت درامده و اندام در جهتی که بیمار تمایل دارد حرکت می کند.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.