loading
چه زمانی برای درمان زانوی ضربدری اقدام کنیم؟
چه زمانی برای درمان زانوی ضربدری اقدام کنیم؟

آیا درمان زانوی ضربدری واجب است؟

زانو ضربدری حالتی است که در آن زانوها به سمت داخل به سمت یکدیگر خم می شوند. در موارد شدید، زانوها کاملا به یکدیگر برخورد می‌کنند و قوزک پاها به هم نمی رسند. در این مقاله میخواهیم ببینیم که آیا درمان زانوی ضربدری ضروری و واجب است یا خیر؟

دلایل زیادی برای ژنووالگوم (زانوی ضربدری) وجود دارد. اکثر موارد مادرزادی هستند که در آن افراد با دفورمیتی یا بدشکلی پاها متولد می شوند و با گذشت زمان بیشتر جلب توجه می کند. آسیب به صفحه رشد در دوران کودکی نیز می تواند منجر به این قبیل عارضه ها شود.

بهتر است برای اصلاح و درمان زانوی ضربدری و پرانتزی، در دوران کودکی و یا اوایل نوجوانی اقدام شود. زیرا درصد احتمال بهبود کامل بدون جراحی، بسیار بالاتر است. اما این به این معنا نیست که نتوان در بزرگسالی این عارضه را بدون جراحی بهبود داد.

زانوی ضربدری چه تاثیری بر روی زانو، باسن و مچ پا دارد؟

زانوهای ضربدری می توانند باعث خارج شدن کاسه زانو از مرکز شوند که باعث افزایش فشار و درد در جلوی زانو می شود. این عارضه فشارهای زیادی را در قسمت خارجی (سمت جانبی) زانو وارد می کند و باعث درد اضافی زانو می شود.

این فشار ها اغلب منجر به آرتریت زانو می شوند. چرخش غیرطبیعی لگن اغلب با زانوهای ضربه ای همراه است و می تواند باعث درد لگن شود. این باید توسط پزشک تشخیص داده شود و مورد توجه قرار گیرد. در این عارضه مچ پاها به شدت برای صاف نگه داشتن پا روی زمین تلاش می کنند. این فشار ها نیز منجر به درد اضافه در مچ پاها می شود.

آیا زانوی ضربدری با گذشت زمان بدتر می شود؟

این دفورمیتی می تواند با گذشت زمان بدتر شود. در کودکان، تغییر شکل می تواند با رشد پیشرفت کند. اگر آرتریت وجود داشته باشد، این بدشکلی می تواند با فرسودگی بیشتر مفصل پیشرفت کند.

در بزرگسالان رباط‌های داخلی زانو می‌توانند کشیده شده و بدشکلی بیشتری ایجاد کنند. رفع زودهنگام مشکل از پیشرفت این عارضه جلوگیری می کند.

آیا درمان های غیر جراحی برای زانوهای ضربدری وجود دارد؟

بهترین درمان های غیرجراحی برای بیماران مبتلا به زانوهای ضربدری با هدف کاهش سایر خطرات ایجاد آرتروز در زانو عبارت اند از:

  • مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی و تحت معاینه قرار گرفتن
  • استفاده ی منظم و طبق تجویز پزشک از بریس ها و ارتز های مربوط
  • حفظ وزن طبیعی بدن و حفظ تناسب اندام
  • پرهیز از فعالیت‌های شدید (دویدن، فوتبال، تک‌نفره، تنیس، بسکتبال و غیره)
  • در صورت وجود آرتریت، استفاده از زانوبند تخلیه کننده

آیا درمان غیر جراحی زانوی ضربدری در بزرگسالی هم امکان پذیر است؟

این عارضه در سنین کودکی طبیعی است. اما در صورت ادامه‌دار شدن روند بعد از سنین 3الی 4 سالگی باید برای درمان اقدام کرد.

گاهی این عارضه در سنین بالاتر و به دلیل شکستگی زانو، آرتروز، اضافه وزن و … رخ می‌دهد. در این شرایط نیز درمان با هدف جلوگیری از شدت یافتن عارضه و مشکلات مفصلی ضرورت می‌یابد. راه‌های مختلفی برای درمان زانوی ایکس یا ضربدری وجود دارد. نوع درمان بر اساس شدت تغییر شکل و سن متفاوت است. در گام اول درمان با استفاده از روش‌های غیر جراحی از قبیل تمرینات فیزیوتراپی و بریس (پوشش مخصوص زانو) انجام می‌شود. در صورت مثبت نبودن نتیجه درمان با روش‌های مذکور، متخصص ارتوپد از جراحی بهره می‌گیرد.

چه زمانی راهی جز جراحی وجود ندارد؟

گاهی شدت ضربدری زانو زیاد است و سایر روش‌های درمانی نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. در این شرایط عدم درمان به موقع مشکلات جدی‌تر از قبیل آرتروز و درد شدید را ایجاد می‌کند. عمل جراحی در موارد شدید ضربدری شدن زانو کاربرد دارد. در این موارد فاصله مچ پا خیلی بیشتر از حدی است که بتوان بدوت جراحی آن را بهبود داد. انواع مختلفی از روش‌های جراحی برای درمان زانوی ضربدری وجود دارد. انتخاب روش مناسب بر اساس شدت انحراف، سن و شرایط بیمار انجام می‌شود.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.