loading
کایفوز یا قوز کمر و درمان غیرجراحی آن
کایفوز یا قوز کمر و درمان غیرجراحی آن

کایفوز چیست؟

کیفوز یک انحنای اغراق آمیز و رو به جلو و غیر طبیعی در قسمت فوقانی کمر است. در افراد مسن، کایفوز اغلب به دلیل ضعف در استخوان های ستون فقرات است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آنها می شود.

سایر انواع کایفوز می تواند در سنین مختلف از جمله در نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا رشد سریع استخوان ها در طول زمان ظاهر شود.

کایفوز خفیف مشکلات کمی ایجاد می کند. اما با تبدیل به کایفوز شدید، می‌تواند باعث درد و بدشکلی شود. درمان کایفوز به سن شما و علت و عوارض انحنا بستگی دارد.

علائم و تشخیص کیفوز یا گوژپشتی

قوز یا کایفوز خفیف ممکن است هیچ علامت قابل توجهی ایجاد نکند. در واقع قسمت بالای پشت به طور طبیعی کمی کایفوز دارد. افرادی که انحنای بیش از حد دارند ممکن است کمردرد و ناراحتی را تجربه کنند.

این عارضه، باعث بدشکلی ستون فقرات در درد و سفتی کمر و عصلات همسترینگ شود. یک انحنای شدید می تواند کارهای روزمره از جمله نشستن و بلند شدن و راه رفتن را هم دچار مشکل کند.

کایفوز شدید می تواند به نخاع و ریشه های عصبی فشار وارد کند و باعث گز گز کردن پاها و بی حسی آنها شود.

اگر متوجه افزایش انحنا در قسمت بالای کمر یا ستون فقرات خود فرزندتان شدید، لازم است که به کلینیک ارتوپدی مراجعه و معاینه شوید. تشخیص کیفوز به وسیله ی آزمایش های ارتوپدی و اشعه ایکس صورت می گیرد. انعطاف، قدرت و راه رفتن و مهارت های حرکتی آزمایش می شود.

اگر انحنا خیلی شدید باشد آزمایشات عملکرد ریه توصیه می شود و در صورت بی حسی و سوزن سوزن شدن، آزمایشات عصبی صورت می گیرد.

دلایل بروز کایفوز

  • نقص مادرزادی: یک علت شایع، نقص مادرزادی است که رشد طبیعی ستون فقرات را تغییر می دهد.
  • شکستگی: شکستگی مهره ها می تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی های فشاری، که می تواند در استخوان ضعیف رخ دهد، شایع ترین هستند. شکستگی های فشاری خفیف اغلب علائم یا علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند.
  • پوکی استخوان: استخوان های ضعیف می توانند باعث انحنای ستون فقرات شوند، به خصوص اگر مهره های ضعیف شده دچار شکستگی های فشاری شوند. پوکی استخوان در زنان مسن و افرادی که برای مدت طولانی کورتیکواستروئید مصرف کرده اند، شایع تر است.
  • تخریب دیسک: دیسک های نرم و دایره ای شکل به عنوان بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند. با افزایش سن، این دیسک ها صاف و منقبض می شوند که اغلب باعث بدتر شدن کیفوز می شود.
  • بیماری شوئرمن: این بیماری که کایفوز شوئرمن نیز نامیده می شود، معمولاً در طول جهش رشدی که قبل از بلوغ رخ می دهد، شروع می شود.
  • مشکلات دیگر: استخوان های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی کنند می توانند باعث کیفوز شوند. کیفوز در کودکان همچنین می‌تواند با برخی شرایط پزشکی مانند سندرم اهلرز-دانلوس همراه باشد.

عوارض کایفوز

قوز کمر یا کیفوز علاوه بر ایجاد کمردرد ممکن است باعث موارد زیر نیز شود:

  • عملکردهای فیزیکی محدود: کیفوز با ضعیف شدن عضلات پشت و دشواری در انجام کارهایی مانند راه رفتن و بلند شدن از صندلی همراه است. انحنای ستون فقرات همچنین می تواند نگاه کردن به سمت بالا یا رانندگی را دشوار کند و در هنگام دراز کشیدن باعث درد شود.
  • مشکلات گوارشی: کیفوز شدید می تواند دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد و مشکلاتی مانند رفلاکس اسید و مشکل در بلع را ایجاد کند.

درمان غیرجراحی قوز کمر یا کایفوز

اصلی ترین روش درمان بدون جراحی قوز یا گوژپشتی، درمان ارتوپدی و استفاده از بریس است.

نوع بریس و ساعات استفاده روزانه از آن به شدت انحناء بستگی دارد. پزشک ارتوپدی بریس را همگام با بهبود وضعیت دستکاری می‌کند.بریس معمولاً تا زمان متوقف شدن رشد و بلوغ اسکلتی بسته می‌شود.

قوزبند طبی( بریس کیفوز) در برخی از موارد از جمله بیماری شوئرمن در کودکان به منظور جلوگیری از پیشرفت قوز کمر کمک گرفته می شود. نوع خاص بریس و تعداد ساعاتی که در روز باید از آن استفاده شود، به شدت انحنای ایجاد شده در ستون فقرات بستگی دارد. با بهبود این انحنا، پزشک به طور منظم بریس را تنظیم می‌کند. به طور معمول، کودک از بریس استفاده می‌کند تا زمانی که به بلوغ اسکلتی برسد و رشدش تمام شود. به طور کلی، بریس می‌تواند انحنای ایجاد شده در ستون فقرات کودک را در کودکی که هنوز در حال رشد است.

اشعه ایکس بهبود انحراف ستون فقرات را پس از بریس برای کیفوز نشان می‌دهد. بریس میلواکی یا بریس فوق ترقوه برای جلوگیری از بدتر شدن و اغلب حتی اصلاح کیفوز در کودکان در حال رشد استفاده می‌شود. در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بریس توسط متخصص ارتوپدی تجویز و ساخته می‌شود.

مقاله های بیشتر راجع به انحراف ستون فقرات، کمر درد و دیسک کمر را در این سایت بخوانید.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.