loading
زانوی پرانتزی در کودکان و درمان غیر جراحی آن
زانوی پرانتزی در کودکان و درمان غیر جراحی آن

زانوی پرانتزی در کودکان

به طور طبیعی هر کودک به دلیل طرز قرارگیری در رحم مادر با پای پرانتزی به دنیا می آیند و تا یک سالگی کمی حالت پرانتزی به میزان حداکثر ١۵درجه را دارند. این زاویه زانوی پرانتزی در کودکان، در حدود یک سالگی پنج درجه کاهش و به ده درجه میرسد. بعد از آن کم کم به حالت نرمال تغییر شکل میدهد. اما این تغییر ادامه یافته و پای کودک به حالت ضربدری درمی‌آید. تا در حدود بیست تا سی ماهگی عمر کودک پا‌های او به صورت نرمال رسیده، به طوری که در حدود ۳ سالگی کودک می‌بایست حالت طبیعی پا شکل گیرد.

سیر تکامل پای کودک

اول پرانتزی (با انحنای حداکثر ۱۵ درجهای) بعد نرمال بعد ضربدری و پس از آن به حالت نرمال بازمیگردد. کل این پروسه تا سن دو و نیم الی سه سالگی باید طی شود. در غیر این صورت اگر هر کدام از این بیماری‌ها یعنی زانوی پرانتزی و ضربدری بعد از این سن ماندگار بود حتما باید سیر درمانی ابتدا به صورت غیرجراحی و در موارد خاص حتی جراحی باید پیش گرفته شود.

زمانی که زاویه بیش از حد ۱۵ درجه باشد و تشخیص وجود بیماری زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری داده شود، می‌توان اقدامات درمانی را حتی در زیر سن سه سالگی انجام داد. در کشور‌های پیشرفته امروزه ابتدا روش‌های کم خطر و کم عارضه در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم موفقیت این روش‌های درمانی درنهایت به سراغ درمان‌های تهاجمی و جراحی می‌روند.

ما در کلینیک ارتوپدی فنی آتل با بهره گیری از متخصصین مجرب ارتوپدی فنی مسلط بر علم روز و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تشخیصی-درمانی دنیا جهت درمان انواع دفورمیتی‌های کودکان شما قدم برمی‌داریم. میزان انحراف و فاصله میانگین ۲ تا ۴ سانت بین دو زانوی کودک را پای پرانتزی بدون عارضه میخوانیم (هرچند در بعضی موارد در افراد بزرگسال و حتی نوجوانان همین انحراف اندک با درد همراه می‌شود).

اهمیت تشخیص به موقع دفورمیتی های کودکان

در کودکان به دلیل غضروفی بودن مفاصل و عدم خشکی معمولاً درد حس نمی‌شود. بهتر است قبل از اینکه حس درد به وجود بیاید اقدامات کافی انجام گیرد، بر همین اساس لازم است شما والدین محترم، با مراقبت و بررسی دقیق پا‌های کودک خود هنگام مشاهده فاصله و انحراف بیش از مقادیر ذکر شده در هر دوره از حیات فرزند دلبندتان سریعاً نسبت به مراجعه به مراکز ارتوپدی فنی، جهت معاینه و شروع مراحل درمانی اقدامات لازم را آغاز نمایید.

اهمیت موضوع تشخیص به موقع و آغاز درمان به حدی است که مدیران برخی از مدارس و مراکز پیش دبستانی خود با مراجعه به کلینیک ارتوپدی فنی آتل نسبت به طرح غربالگری کودکان جهت معاینه و تشخیص انواع دفورمیتی‌ها اعم از صافی کف پا، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری و انحراف جانبی ستون فقرات یا اسکلیوز و سایر دفورمیتی‌ها با استفاده از دقیقترین اسکنر‌های ستون فقرات و اسکنر‌های اندام تحتانی و اسکنر کف پای این مجموعه اقدام نموده اند.

لازم به ذکر است که هر سه این اسکنر‌ها فاقد هرگونه اشعه مضرمیباشند و به این ترتیب کودکان عزیز را در مسیر درمانی صحیح با کمترین ضرر یا آسیب قرار می‌گیرند. در کل هدف و رسالت کلینیک ارتوپدی فنی آتل اصلاح غیر جراحی انواع دفورمیتی‌ها و جلوگیری از انجام جراحی‌های پر ریسک و خطر می‌باشد.

عوامل ایجاد زانوی پرانتزی یا ضربدری

1. جوینت لکسیتی یا کمبود ویتامین دی

2. ژنتیک یا وراثت

3. چاقی زیاد و اضافه وزن

4. راه رفتن زود هنگام

5. استفاده از پوشک بزرگ‌تر از سایز کودک 6. آسیب‌ها (شکستگی استخوانی در بالا و پایین یا خود مفصل زانو یا پارگی رباط‌های طرفی زانو و یا کوتاهی عضلات همسترینگ داخلی) بیماری‌های خاص مانند سی پی و یا بیماری‌هایی که بالانس عضلانی را به هم می‌زنند و …

عوارض این بیماری

تخریب مفصل و ساییدگی

آرتروز زودرس

کاهش ارتفاع اندام تحتانی و کوتاهی قد

اختلال در هنگام راه‌رفتن

چرخش مچ

عدم توزیع وزن نرمال روی کف پا (معمولا ساییدگی لبه خارجی کف کفش)

از بین رفتن و تخریب کندیل داخلی زانو

آسیب منیسک‌ها و رباط‌ها

آسیب‌های روحی و روانی ناشی از عوارض فوق را نیز نباید فراموش نمود. به خصوص اینکه عوارض ظاهری این بیماری گاه بسیار شدید بوده، و باعث عدم اعتماد بنفس در آینده زندگی وی می‌شود. ما در کلینیک ارتوپدی فنی آتل با انجام روش‌های غیرجراحی روی کودکان نسبت به اصلاح غیرجراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری کودکان که در بیشتر مواقع منجر به از بین رفتن کل دفورمیتی و حذف عارضه می‌گردد، حرکت کرده‌ایم.

متخصصین ارتوپدی فنی در کلینیک ارتوپدی فنی آتل با شعار (آتل پلی به سوی سلامتی در عیوب حرکتی بدون جراحی) درصدد کاهش درد و اصلاح غیر جراحی بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های ارتوپدی برآمده‌اند و در خدمت عموم مردم عزیز ایران می‌باشند.

تشخیص زانوی پرانتزی

برای این که بتوانید زانوی پرانتزی را تشخیص دهید، باید از فرد بخواهید به صورت طاقباز روی کمر خود دراز بکشد. سپس هر دو پا را در حالت آزاد، کنار هم قرار دهید تا بتوانید فاصله دو کندیل داخلی ران‌ها را اندازه‌گیری کنید.

تشخیص زانوی پرانتزی برای کسی که اطلاعات درستی از این ناهنجاری ندارد سخت‌تر است. مگر این که این تغییرشکل آن قدر زیاد شده باشد که حتی افراد غیرمتخصص نیز بتوانند زانوی پرانتزی را از زانوی سالم تشخیص دهند.

فاصله دو کندیل داخلی ران در زانوی پرانتزی درجه‌های مختلفی دارد. درجه اول این ناهنجاری، فاصله دو کندیل داخلی ران به 2.5 سانتی‌متر می‌رسد. در درجه دوم این فاصله 2/5 تا 5 سانتی‌متر بوده و اگر همین فاصله بیشتر از 5 تا 7.5 سانتی‌متر باشد، زانوی پرانتزی وارد درجه سوم خود می‌شود. در درجه چهارم، فاصله دو کندیل داخلی ران از 7/5 سانتی‌متر نیز می‌گذرد. حتی در صورتی که میزان فاصله دو کندیل داخلی ران کم باشد، تغییرشکل در این ناحیه توسط متخصص پزشکی ـ ورزشی قابل تشخیص است.

شما میتوانید در کلینیک ارتوپدی فنی آتل، بدون درد و جراحی، عارضه ی خود را درمان کنید. جهت دیدن ویدئو های رضایت و قبل و بعد درمان، می توانید به اینستاگرام ما و کانال آپارات ما سر بزنید.